19   
شناسه خبر: 11922   
تاریخ انتشار: 1395/04/22 10:48
اصول مدیریت کیفیت
اصول مدیریت کیفیت
هر سازمانی به مشتریان خود وابسته است و باید نیازهای حال و آینده آنان را درک نماید و نیازمندی های مشتریان خود را برآورده نماید. علاوه بر این سازمان ها باید برای عبور از انتظارات مشتریان خود برنامه ریزی و تلاش نمایند.

اصل اول: تمرکز بر مشتری (Customer Focus)
هر سازمانی به مشتریان خود وابسته است و باید نیازهای حال و آینده آنان را درک نماید و نیازمندی های مشتریان خود را برآورده نماید. علاوه بر این سازمان ها باید برای عبور از انتظارات مشتریان خود برنامه ریزی و تلاش نمایند. 
تمرکز بر مشتری و درک نیازهای حال و آینده او باعث پاسخگویی منعطف و سریع سازمان به فرصت های بازار و در نتیجه افزایش سود سهام و سهم بازار برای سازمان خواهد شد. رضایت مشتریان با افزایش اثربخشی بکارگیری منابع سازمان، افزایش یافته و بهبود وفاداری مشتری به سازمان باعث ماندگاری در تجارت می گردد. 

 بکارگیری اصل تمرکز بر مشتری عموما باعث می گردد که سازمان: 

- برای درک نیازها و انتظارات مشتریان تحقیقات لازم را صورت دهد. 

-از ارتباط اهداف سازمانی با نیازها و انتظارات مشتریان اطمینان حاصل نماید. 

- ارتباطات درون سازمانی را در راستای نیازها و انتظارات مشتریان هدایت نماید. 

- رضایت مشتریان را اندازه گیری نموده و بر مبنای نتایج حاصل از آن اقدام نماید. 

- ارتباطات با مشتریان را به صورت سیستمی مدیریت نماید. 

- از وجود توازن بین رضایتمندی مشتریان و سایر ذینفعان سازمان (نظیر مالکین، کارکنان، سرمایه گذاران، انجمن ها و مجامع محلی) اطمینان حاصل نماید. 


 اصل دوم: رهبری در مدیریت (Leadership) 
مدیر سازمان که از منش رهبری برخوردار است باید مقاصد و جهت گیری یکنواختی را در سازمان ایجاد نماید و محیط داخلی سازمان را به گونه ای ایجاد و نگهداری نمایند که کارکنان بتوانند در دستیابی به اهداف سازمانی کاملا مشارکت نمایند. 
مدیریت سازمان با منش رهبری باعث می گردد کارکنان مقاصد و اهداف سازمانی را درک نموده و برای دستیابی به آنها از انگیزه کافی برخوردار شوند. علاوه بر این با بکاربستن منش رهبری فعالیت های سازمان ارزیابی شده و در مسیری یکسان، منظم گردیده و استقرار می یابد و در نتیجه فقدان ارتباط بین سطوح مختلف سازمان به حداقل خود خواهد رسید. 

 بکارگیری اصل رهبری در سازمان عموما باعث می گردد که: 

- نیازهای تمامی ذینفعان سازمان شامل مشتریان، مالکین،‌کارکنان،‌ تامین کنندگان، سرمایه گذاران، انجمن هاو مجامع محلی در نظر گرفته شود. 

- اهداف چالش برانگیز با زمانبندی مشخص تنظیم گردد 

- ارزش های مشترک، مدل های اخلاقی و جوانمردی در تمامی سطوح سازمان ایجاد شده و تقویت گردد. 

- اعتماد ایجاد گردیده و ترس از میان برود. 

-کارکنان با منابع مورد نیاز،‌ برخوردار از آموزش و آزادی عمل با داشتن مسوولیت و پاسخگویی فعالیت نمایند. 

- کارکنان برای نقش و سهم خود امیدوار و دلگرم گردیده و آنرا تشخیص دهند. 

 

 اصل سوم: مشارکت کارکنان (Involvement of people ) 
کارکنان جوهره سازمان بوده و مشارکت آنها باعث خواهد گردید تا توانایی هایشان مزیت سازمان محسوب گردد. ایجاد انگیزه،‌ تعهد و مشارکت کارکنان نسبت به سازمان، نوآوری و خلاقیت در پیشبرد اهداف سازمان را به ارمغان خواهد آورد. 
ایجاد مسوولیت پاسخگویی کارکنان در رابطه با عملکردشان و همچنین ایجاد اشتیاق در مشارکت و همکاری ایشان زمینه ساز بهبود مستمر در سازمان خواهد بود. 

 بکارگیری اصل مشارکت کارکنان در سازمان عموما باعث می گردد که: 

- کارکنان اهمیت همکاری و نقش خود را در سازمان درک کنند. 

- کارکنان محدودیت های عملکردشان را شناسایی کنند. 

- کارکنان مالکیت مسایل را پذیرفته و مسوولیت حل آنها را عهده دار شوند. 

-کارکنان عملکرد خود را در راستای مقاصد و اهداف شخصی ارزیابی نمایند. 

- کارکنان فعالانه فرصت های افزایش صلاحیت،‌ دانش و تجربه خود را جستجو نمایند. 

-کارکنان آزادانه دانش و تجربیات خود را به اشتراک گذارند. 

-کارکنان آشکارا در خصوص مسایل و عواقب آن بحث کنند.


اصل چهارم: رویکرد فرایندی (Process approach) 
نتایج مورد نظر در سازمان هنگامی که فعالیت ها و منابع مرتبط به صورت فرایندی مدیریت می شوند،‌ با اثربخشی بیشتر حاصل می گردند. رویکرد فرایندی باعث هزینه کمتر و چرخه زمانی کوتاهتر در استفاده از منابع بوده و نتایج بهبود یافته،‌ سازگار و قابل پیش بینی را برای سازمان به ارمغان خواهد آورد. همچنین رویکرد فرایندی بر فرصت های بهبود متمرکز خواهد گردید و آنها را اولویت بندی می نماید. 

 بکارگیری اصل رویکرد فرایندی در سازمان عموما باعث می گردد که: 

- فعالیت های ضروری به منظور دستیابی به نتایج مورد نظر به صورت سیستمی تعریف شوند. 

-مسوولیت و پاسخگویی برای مدیریت فعالیت های کلیدی به صورت شفاف ایجاد گردد. 

-قابلیت فعالیت های کلیدی اندازه گیری و تجزیه و تحلیل گردد. 

-فصول مشترک فعالیت های کلیدی در تعامل با بخش های سازمان شناسایی گردد. 

- بر عواملی نظیر منابع،‌ روش ها و مواد که فعالیت های کلیدی سازمان را بهبود خواهند بخشید، تمرکز گردد. 

-ریسک ها، پیامدها و اثرات فعالیت های مشتریان،‌ تامین کنندگان و سایر ذینفعان ارزیابی گردد.


اصل پنجم: رویکرد سیستمی به مدیریت (System approach to management) 
شناسایی،‌ درک و مدیریت فرایند های مرتبط به هم بعنوان یک سیستم، کارآیی و اثربخشی سازمان را در دستیابی به اهداف خود بهبود می بخشد. 
مدیریت سیستمی با یکپارچه و مرتب نمودن فرایندها بعنوان بهترین روش دستیابی به نتایج مورد نظر، سازمان را از قابلیت تمرکز تلاش بر روی فرایندهای کلیدی برخوردار می سازد و در ذینفعان سازمان اعتماد سازی به سازگاری، کارآمدی و اثربخشی سازمان را ایجاد نموده و توسعه می بخشد. 

 بکارگیری اصل رویکرد سیستمی به مدیریت در سازمان عموما باعث می گردد که: 

- یک سیستم برای دستیابی به اهداف سازمانی در بهترین حالت کارآمدی و اثربخشی آن پایه ریزی گردد. 

- بستگی دو طرفه بین فرایندهای سیستم درک گردد. 

- نقش ها و مسوولیت های مورد نیاز برای دستیابی به اهداف مشترک بهتر درک گردیده و از این بابت موانع بین بخشی کاهش یابد. 

- قابلیت های سازمانی درک شده و قیود منابع قبل از عمل ایجاد گردد. 

- تعریف و هدف گذاری برای اینکه فعالیت های ویژه در یک سیستم چگونه باید عمل نمایند. 

-سیستم بر پایه اندازه گیری ها و ارزیابی هایش به صورت مستمر بهبود یابد. 

 

 اصل ششم: بهبود مستمر (Continual improvement) 
بهبود مستمر عملکرد سراسری سازمان باید یک هدف پایدار برای آن سازمان باشد. در این حالت قابلیت سازمانی بهبود یافته، مزیت عملکردی هر سازمان خواهد گردید و همترازی فعالیت های بهبود در تمامی سطوح سازمان به منظور تصمیم گیری راهبردی ایجاد خواهد گردید و در نهایت با اصل قراردادن بهبود مستمر در سازمان انعطاف برای واکنش در برابر فرصت ها پدید خواهد آمد.

 بکارگیری اصل بهبود مستمر در سازمان عموما باعث می گردد که: 

- یک رویکرد جامع و سازگار در تمام سازمان برای بهبود مستمر عملکرد بکارگرفته شود. 

-منابع انسانی آشنا به روش ها و ابزار بهبود مستمر تامین گردد. 

-بهبود مستمر در محصولات، فرایندها و سیستم ها یک هدف مشترک برای یکایک کارکنان سازمان تعریف گردد. 

-مقاصدی برای هدایت و اقداماتی برای ردگیری بهبود مستمر ایجاد گردد. 

- بهبود های صورت گرفته، تشخیص داده شده و تصدیق گردند. 


اصل هفتم: تصمیم گیری بر مبنای واقعیت ها (Factual approach to decision making) 
در هر سازمان تصمیمات موثر بر مبنای تجزیه و تحلیل داده ها و و تولید اطلاعات میسر است. تصمیمات آگاهانه، افزایش توانایی برای اثبات اثربخشی تصمیمات گذشته بر مبنای مراجع و سوابق واقعی و همچنین افزایش توانایی برای بازنگری، به چالش کشیدن و تغییر عقاید و تصمیمات از جمله مزایای بکارگیری اصل تصمیم گیری بر مبنای واقعیت ها است. 

- بکارگیری اصل تصمیم گیری بر مبنای واقعیت ها در سازمان عموما باعث می گردد که: 

- از کفایت و دقت داده ها و اطلاعات اطمینان حاصل گردد. 

-داده ها برای کسانی که به آنها نیاز دارند در دسترس باشد. 

- داده ها و اطلاعات با استفاده از روش های معتبر تجزیه و تحلیل شوند. 

- تصمیم گیری و اقدامات اجرایی بر مبنای تجزیه و تحلیل واقعی در کنار تجارب و بصیرت صورت پذیرد. 



اصل هشتم: ارتباط سودمند و دوطرفه با تامین کنندگان (Mutually beneficial supplier relationships ) 
سازمان و تامین کنندگان آن به یکدیگر وابسته هستند و رابطه سودمند و دو طرفه، توانایی هر دو را برای ایجاد ارزش افزایش می دهد. افزایش توانایی ایجاد ارزش برای هر دو طرف در نتیجه انعطاف و سرعت در پاسخگویی به تغییرات بازار یا نیازها و انتظارت مشتریان ایجاد می گردد و باعث بهینه نمودن هزینه ها و منابع خواهد گردید. 


بکارگیری اصل ارتباط سودمند و دوطرفه با تامین کنندگان در سازمان عموما باعث می گردد که: 
-ارتباطی متوازن بین ملاحظات کوتاه مدت و بلند مدت ایجاد گردد. 
- تخصص ها و منابع بین یکدیگر به اشتراک گذاشته شود. 
-تامین کنندگان کلیدی شناسایی و انتخاب گردند. 
- ارتباطات شفاف و آشکار بر قرارگردد. 
-اطلاعات و طرح های آینده به اشتراک گذاشته شود. 
-تشریک مساعی در توسعه و بهبود فعالیت ها صورت گیرد. 
-تامین کنندگان برای تشخیص بهبودها و موفقیت ها تشویق شده و دلگرم گردند.

 

پایگاه خبری ایرانیان موفق
اخبار مرتبط

کسب 3 مدال طلا،‌2 نقره و4 برنز حاصل تلاش نمایندگان ایران

جشن و شادی مردم تهران برای پیروزی روحانی

سید محمد حسن سید شجاع خالق برند "اریکا"

دعا قبل از شروع به کسب و کار

رونمایی از پوستر فیلم ویلایی ها

شروع کار سامانه ثبت نام کارورزی

توانایی ذهنی افراد با کارآفرینی تقویت می شود

هنرمند موفق

«فروشنده» دومین اسکار فرهادی

حمایت از کارآفرینان و کسب و کارهای خرد

نوآوری در کسب وکار را چه زمانی و چگونه باید به کار برد

آغاز پیش‌فروش بلیت‌های نوروز از ۱۷ بهمن

در دانشگاه شهید بهشتی جایزه ملی «تعالی و پیشرفت» اعطا شد

پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های نیمه‌متمرکز

پایان مسابقات کشتی جام جهان پهلوان غلامرضا تختی

احداث پارک بانوان با اختصاص بیش از سه میلیارد تومان

اصول موفقیت کسب و کار به روایت از دنی گارسیاست

فیل سواری جالب یزدانی و رادان

راهکارهای جلب رضایت مشتری

آیا احساس می‌کنید روند پیشرفت شما متوقف شده است؟

دشوارترین سؤالات زندگی را ازخود بپرسید

تام هاپکینز از 8 اصل موفقیت در کسب و کار می گوید

روش صحیح برخورد با دختر بچه های بی نظم

خطای دید

مزایا و معایب کارکردن در منزل

بازگشت باران به تهران

اگر زمین دور خودش نمی چرخید چه می شد؟

با بهانه گیری کودکان چطور مقابل کنیم ؟

با نگاه کردن به پوست، ناخن و مو سلامتی شما مشخص می شود

راهکارهای پیشگیری و درمان زگیل

قوانینی برای داشتن زندگی موفق و شاد

9 اشتباه مدیران که باعث میشود کارمندان شایسته کارشان را ترک کنند را بشناسید

با این 6 گام مسیر کارآفرینی را با فراز و فرودهای کمتری تجربه کنید

اگر این علایم را دارید حتما به مرخصی بروید

زندگی نامه بهلول و دین اسلام

با 10 نفر اول برترین داشمندان و نوابغ زنده جهان آشنا شوید

هر شب پیش از رفتن به رختخواب (یا پس از بیدارشدن) این پرسش ها را از خود بپرسید !

شغل های متناسب با روحیه آدمهای احساساتی

5 راز موفقیت مارک مک دونالد صاحب رستوران های زنجیره ای مک دونالد

آشنایی با شغل مهندس طراحی صنعتی

عاشق دروغگویی بچه هام!!!

روش برنامه ریزی برای موفقیت در کسب و کار

عادت های غلط و مخرب در محل کار را بشناسیم .

راهکارهای برای شاد زیستن

چند راهکار برای مقابله با اضطراب

"حتی اگر برای پول کار می کنید با عشق کار کنید"

راز موفقیت برند نستله

مدیر موفق ایرانی در نیسان

عکس های دیدنی

راهکارهایی تربیتی برای داشتن یک کودک سالم

مادر شوهرها و عروس خانمها لطفا بخوانید!!!

نسخه طب سنتی برای لاغری

چگونه بر ترس از شکست غلبه کنیم؟

معرفی چند کارافرین اول دنیا

ایده های یلدایی

ایده های یلدایی

راهکارهایی برای آموزش تنها خوابیدن به کودک

از روی نقاشی های کودکتان به نکته هایی پی خواهید برد که تا به حال حتی به آن فکر هم نکرده بودید!!!

با این 11 قانون احساس خوشبختی را برای خود به ارمغان بیاورید !!

با رفتارهایی خودتخریبی که باعث تخریب جسم و روان تان می شود آشنا شوید.

شما برای ثروتمند شدن به چه چیز نیاز دارید تا صفرهای بیشتری را جلوی رقم حساب بانکی خود اضافه کنید؟

۵ مغز متفکر اول جهان کدامند و چه ثروتی برای خودشان ساخته اند؟

نماز حاجت امام رضا(ع)

چه زمانی وقت آن است که یک وابستگی عاطفی را تمام کنید؟

بر طبق ماه تولدتان ورزش کنید!!!

عکس های دیدنی 6

۹ ویژگی شخصیتی که با نگاه کردن پی به انها می برید

چیستان {1}

تست هوش تصویری 4

ساخت ربات نجات غریق

اصول نگارش صحیح ایمیل حرفه ای ها در کسب وکار

تناسب تحصیلات چقدر در دوام ازدواج موثر است؟

اجرای رپ به صورت پخش زنده

نحوه نگهداری و تمیز کردن تشک تخت

تصاویر زیبا و دیدنی روز

نقاشی های باورنکردنی با مداد رنگی

چگونگی صحیح رفتار کردن مادر شاغل با فرزند خود

تاثیر ۱۰ رنگ اصلی بر سلامت روان نوزاد

هشدارهای سلامتی و دست خط شما

۸ نشانه ی جسمی که ابتلا به افسردگی را هشدار می‌دهند

۵ رکن موفقیت در کسب و کار به روش کریگ بالانتین

7 ویژگی کارکردی مدیران موفق

تست هوش تصویری

روش های درمان طبیعی خانگی برای 10 بیماری رایج

زندگینامه گالیلئو گالیله :

تصاویر زیبا 3

با داشتن این علائم مطمئن باشید که در سلامت کامل بسر می برید !!

چگونه بازاریاب حرفه ایی در پشت تلفن باشیم

تیتراژ سریال " هشت ونیم دقیقه " از خواجه امیری

آغاز فرآیند تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب بختگان

برای عبور از مشکلات زندگی زناشویی اول باید آنها را به رسمیت بشناسید

آیا از اهمیت سلامت روده باخبر هستید؟

شعارهای زندگی 5 زن موفق دنیا

راهکارهایی برای با جذبه و کاریزماتیک شدن

ضرب المثل نادر هم رفت و برنگشت

توصیه هایی برای داشتن یک محیط کار بانشاط و سالم

فوت و فن رابطه گرم و صمیمی و بدون چالش با مادرزن

داستان حضرت خضر

میوه آرایی زیبا شب یلدا

طرز تهیه کیک گوشت

captcha