5   
شناسه خبر: 12286   
تاریخ انتشار: 1395/05/19 05:50
ابر برندها اینگونه تبلیغ می‌کنند
ابر برندها اینگونه تبلیغ می‌کنند
صنعت خودروسازی یکی از صنایع بزرگ دنیای امروز به شمار می‌رود که برندهای مختلف آن در یک فضای رقابتی به تولید محصولات خود می‌پردازند. می خواهیم راهکارهای بازاریابی برند «بی‌ام‌و» را به منظور حفظ برتری خود در این فضای رقابتی بررسی کنیم.

 

صنعت خودروسازی یکی از صنایع بزرگ دنیای امروز به شمار می‌رود که برندهای مختلف آن در یک فضای رقابتی به تولید محصولات خود می‌پردازند. در اینجا سعی می‌کنیم راهکارهای بازاریابی برند «بی‌ام‌و» را به منظور حفظ برتری خود در این فضای رقابتی بررسی کنیم.  برند لاکچری بی‌ام‌و نامی آشنا در صنعت خودرو است که با استفاده از راهکارهایی مانند شناخت بازارهای مختلف، درجه‌بندی مشتریان، حفظ موقعیت و نام تجاری خود، سعی در شناساندن هرچه ‌بهتر محصولات خود در میان دیگر رقبا دارد.
 

کمپانی بی‌ام‌و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده اتومبیل و موتورسیکلت در جهان بوده و در حال حاضر این شرکت آلمانی از شناخته‌شده‌ترین و تحسین‌برانگیزترین برندهای اتومبیل به شمار می‌رود. کیفیت مناسب محصولات این برند باعث ایجاد اعتماد روزافزون مشتریان به آن شده، به طوری که در سال ۲۰۱۳ یک میلیون و ۹۰ اتومبیل و ۱۱۵ هزار موتورسیکلت آن به فروش رفته است. بی‌ام‌و در کنار دو برند آشنای دیگر آلمانی، مرسدس‌بنز و آئودی، یکی از سه کمپانی تولیدکننده ماشین‌های لوکس در سطح جهان است. بی‌ام‌و کار خود را در دهه ۱۹۰۰ با ساخت موتورسیکلت شروع کرد و با اینکه در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو به شمار می‌رود، اما تولید خودرو را کمی دیرتر آغاز کرده است. 
 

 

این شرکت به طور مشخص در سال ۱۹۱۳ توسط «کارل فردریک رپ» تاسیس شد و در حال حاضر با داشتن بیش از یک میلیون کارمند در بیش از ۴۰ کشور جهان نمایندگی دارد و کارخانه‌های زیادی را در آلمان، ایالات‌متحده آمریکا، انگلستان، مصر، چین، آفریقای جنوبی، برزیل و... بر پا کرده است. این نام تجاری سه شرکت مهم بی‌ام‌و، «مینی‌کوپر» و «رولزرویس» را تحت لوای خود دارد و این سه غول صنعت خودرو در کنار یکدیگر، با تولید محصولات متنوع و متفاوت خود، نام تجاری بی‌ام‌و را بیش‌ازپیش مشهور و محبوب می‌کنند.
 

 

 تبلیغ با نام تجاری
گاهی نام یک برند تجاری به اندازه‌ای قوی می‌شود که خود به‌تنهایی می‌تواند عامل تبلیغاتی به شمار رود. در همین راستا می‌توان گفت یکی از استراتژی‌های مهم برند بی‌ام‌و در زمینه بازاریابی محصولاتش، داشتن نام تجاری قدرتمند است، به گونه‌ای که این استراتژی پایه و اساس موفقیت این گروه تولیدی را تضمین می‌کند. تمام کارکنان این شرکت یک هدف اصلی دارند و آن نیز حفظ ارزش‌ها و اهداف کمپانی است. فن‌آوری، نوآوری، عملکرد، کیفیت، قابلیت اطمینان، انحصار و رضایت مشتری ازجمله اهداف اصلی این شرکت است که سعی دارد در بهترین حالت ممکن آن‌ها را ارائه دهد. 
 

گروه بی‌ام‌و برای حفظ جایگاه برند خود در میان دیگر تولیدکنندگان، چند هدف اساسی را دنبال می‌کنند که عبارت‌اند از شناخت پتانسیل‌ها و تشویق روند رشد، آگاهی کامل از آنچه کمپانی در پی ارائه آن است، شناخت دقیق نقاط قوت و ضعف شرکت و استفاده بهینه از فرصت‌های به‌دست‌آمده. درونی شدن عوامل فوق برای کارکنان این شرکت، نکته مهمی در حفظ موقعیت و برتری این کمپانی به شمار می‌رود، به این معنا که اگر هدف برای تمام اجزای یک سازمان به صورت واحد تعریف‌ شده باشد و از همه مهم‌تر این هدف برای آن‌ها کاملا درونی شده باشد، تمام سازمان به صورتی یکپارچه در پی تحقق آن است و با این وصف موفقیت شرکت حتمی خواهد بود.
 

 

 شعارهای مشتری‌محور
دو شعار اصلی این کمپانی عبارت‌اند از «لذت رانندگی محض» و «نهایت رانندگی» که نشان‌دهنده تلاش بی‌وقفه این گروه تولیدی در جهت ارائه محصولاتی باکیفیت و مشتری‌محور است که تمرکز اصلی آن بر قابلیت‌های رانندگی قرار داده شده است. در اینکه رانندگی لذت‌بخش است هیچ شکی نیست، اگر رانندگی صرفا به خاطر خدمات حمل‌ونقل خود در میان مردم محبوبیت داشته و وسایل نقلیه عمومی می‌توانستند تا حد زیادی این نیاز را برطرف کنند، اما می‌بینیم که در بازار صنعت خودرو هرساله اتومبیل‌های مدرن‌تر و خاص‌تری تولید می‌شوند و مصرف‌کنندگان زیادی نیز در سطح جهان دارند، بر همین اساس کمپانی بی‌ام‌و نیز به‌خوبی لذت رانندگی را دریافته و آن را تبدیل به یکی از شعارهای مهم و تاثیرگذار خود کرده است. 
 

به بیان دیگر، یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در هر فرایند تبلیغاتی رخ می‌دهد، توجه به علاقه و سلیقه مصرف‌کنندگان است، در همین راستا نیز گروه بازاریابی بی‌ام‌و با خلق شعارهایی مانند «لذت رانندگی محض» و «نهایت رانندگی» در پی ارائه تصویری متفاوت از خودروهای خود به مشتریان است. به این معنا که ماشین‌های تولیدی بی‌ام‌و کیفیتی را در رانندگی به مشتریان خود ارائه می‌دهند که با دیگر ماشین‌ها آن را تجربه نخواهند کرد.
 

 

 هنرپیشه‌هایی که بی‌ام‌و سوار می‌شوند
چهره‌های سینمایی همیشه یکی از بهترین ابزارهای تبلیغاتی برندهای تجاری به شمار می‌رفتند و این روند خصوصا در برند لاکچری بی‌ام‌و به‌خوبی مشهود است.  مصرف‌کنندگان وقتی ببینند چهره‌های سینمایی محبوب آن‌ها چه نوع ماشینی سوار می‌شوند، به صورت ناخودآگاه به سوی برند مذکور سوق داده می‌شوند و هنگام خرید ماشین چهره سینمایی و ماشینی که بر آن سوار بود را از یاد نمی‌برند. محبوبیت هنرپیشه‌ها می‌تواند تا حد زیادی بر سلیقه مصرف‌کنندگان تاثیر بگذارد و در این میان کمپین‌های بازاریابی بی‌ام‌و نیز به‌خوبی این تاثیر را دریافته و از چهره‌های شاخص سینمایی مانند تام کروز، یا بازیگر نقش  جیمز باند و... برای معرفی و تبلیغ محصولات این کمپانی استفاده می‌کند.
 

 

 استراتژی بخش‌بندی بازار
بخش‌بندی، هدف‌گیری و تثبیت موقعیت، سه مرحله مهم در استراتژی‌های بازاریابی بی‌ام‌و به شمار می‌روند که تاثیر مهمی در موفقیت این شرکت داشته‌اند. این سه مرحله نشان‌دهنده برنامه‌ریزی دقیقی است که تیم‌های بازاریابی این کمپانی در راستای اهداف خود طرح‌ریزی می‌کنند. در مرحله بخش‌بندی، استراتژی شناختن مشتریان به لحاظ موقعیت جغرافیایی آن‌ها اهمیت زیادی پیدا می‌کند، به این معنا که با شناختن بازارهای مناطق جغرافیایی مختلف، گروه تولیدی بی‌ام‌و می‌تواند نوع محصولاتی که برای مناطق مختلف تولید می‌کند و درجه و کیفیت آن‌ها را تعیین کند.

 طبق آمارهای گرفته‌شده توسط تیم‌های بازاریابی این شرکت، بیش از ۷۰ درصد از خودروهای این برند در اروپا و آمریکای شمالی به فروش رفته است و بر این اساس، این کمپانی تمرکز اصلی تبلیغات خود را در مناطق مذکور خواهد گذاشت که بیشترین میزان مصرف‌کننده را دارند.
 

 

 استراتژی هدف‌گیری
در این روش، گروه تولیدی بی‌ام‌و مشتریان مخصوص به خود را در نظر می‌گیرد؛ به این معنا که تولیدات این شرکت برای همه گروه‌های قومی و شهروندان طراحی و تولید نمی‌شود و گروه مخاطبان خاص خود را دارد. از آنجایی که بی‌ام‌و برندی لاکچری و لوکس در جهان به شمار می‌رود، مصرف‌کنندگان آن نیز نمی‌توانند تمام افراد باشند و بنابراین گروه‌های تبلیغاتی این شرکت، هنگام ارائه پیام‌های تبلیغاتی خود، مصرف‌کنندگان خاصی را مد نظر دارند. به طور کلی گروه سنی ۲۵ تا ۴۰ سال ازجمله هدف‌های این شرکت به شمار می‌روند که علاقه و سلیقه آن‌ها با محصولات مدرن و امروزی بی‌ام‌و کاملا منطبق است و شاید بهتر باشد بگوییم بی‌ام‌و محصولاتش را مطابق با سلیقه مدرن آن‌ها عرضه می‌کند. 
 

همچنین یکی دیگر از راهکارهای بازاریابی بی‌ام‌و در هدف قرار دادن مشتریان، توجه به میزان درآمد آن‌هاست. طبق یک اصل تعریف‌شده در این شرکت، افرادی که درآمد آن‌ها بالای ۲۵ هزار پوند باشد، به‌عنوان مصرف‌کنندگان این برند هدف‌گیری می‌شوند و بر اساس علایق و نیازهای آن‌ها برنامه‌های تبلیغاتی این شرکت پی‌ریزی می‌شود.

 

 

 استراتژی موقعیت‌یابی
شناخت موقعیت خود در میان دیگر برندها یکی از استراتژی‌های مهم بازاریابی بی‌ام‌و محسوب می‌شود. این شرکت با توجه دقیق به میزان عملکرد و موفقیت خود، بالاتر بردن کیفیت محصولات، پیشرفت در فناوری‌های جدید، حفظ رضایت مشتری و درک درست از جایگاه انحصاری خود در میان دیگر تولیدکنندگان، سعی در حفظ موقعیت خود دارد. اگرچه بی‌ام‌و یکی از بهترین و مشهورترین تولیدکنندگان خودرو در سطح جهان است، اما استراتژی موقعیت‌یابی باعث می‌شود این شرکت همیشه به دنبال حفظ این موقعیت باشد و در فضای رقابتی شدیدی که با دیگر برندها دارد، جایگاه و موقعیت خود را فراموش نکند و سعی در نگه‌ داشتن آن جایگاه داشته باشد.

اخبار مرتبط

کسب 3 مدال طلا،‌2 نقره و4 برنز حاصل تلاش نمایندگان ایران

تداوم حیات آموزش عالی در گرو حرکت به سمت کار آفرینی است

کارآفرینان برتر ملی معرفی شدند

جشن و شادی مردم تهران برای پیروزی روحانی

سید محمد حسن سید شجاع خالق برند "اریکا"

دعا قبل از شروع به کسب و کار

رونمایی از پوستر فیلم ویلایی ها

شروع کار سامانه ثبت نام کارورزی

توانایی ذهنی افراد با کارآفرینی تقویت می شود

ایران در کارآفرینی نوپا به رتبه 23 رسید

افتتاح هزار واحد مسکونی در پرند

هنرمند موفق

حمایت از تولید ملی با بهبود کیفیت

اولین جشنواره کارآفرینی «بوم‌تک»

معافیت های بیمه ای برای اشتغال جوانان

«فروشنده» دومین اسکار فرهادی

برگزاری نمایشگاه بهاره از ١١ اسفنددرتهران

شناسایی ۸۵۴ زن کارآفرین در استان تهران

حمایت از کارآفرینان و کسب و کارهای خرد

نوآوری در کسب وکار را چه زمانی و چگونه باید به کار برد

آغاز پیش‌فروش بلیت‌های نوروز از ۱۷ بهمن

از دامنه تا قاف ریشه‌اش تمایل به تغییر است

در دانشگاه شهید بهشتی جایزه ملی «تعالی و پیشرفت» اعطا شد

پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های نیمه‌متمرکز

پایان مسابقات کشتی جام جهان پهلوان غلامرضا تختی

احداث پارک بانوان با اختصاص بیش از سه میلیارد تومان

اصول موفقیت کسب و کار به روایت از دنی گارسیاست

ویژگی های مهم یک کارآفرین موفق

فیل سواری جالب یزدانی و رادان

راهکارهای جلب رضایت مشتری

برگزاری دومین همایش ملی کتاب و نشر در بهمن‌ماه

آیا احساس می‌کنید روند پیشرفت شما متوقف شده است؟

دشوارترین سؤالات زندگی را ازخود بپرسید

تام هاپکینز از 8 اصل موفقیت در کسب و کار می گوید

روش صحیح برخورد با دختر بچه های بی نظم

خطای دید

مزایا و معایب کارکردن در منزل

بازگشت باران به تهران

اگر زمین دور خودش نمی چرخید چه می شد؟

با بهانه گیری کودکان چطور مقابل کنیم ؟

با نگاه کردن به پوست، ناخن و مو سلامتی شما مشخص می شود

راهکارهای پیشگیری و درمان زگیل

قوانینی برای داشتن زندگی موفق و شاد

9 اشتباه مدیران که باعث میشود کارمندان شایسته کارشان را ترک کنند را بشناسید

با این 6 گام مسیر کارآفرینی را با فراز و فرودهای کمتری تجربه کنید

اگر این علایم را دارید حتما به مرخصی بروید

زندگی نامه بهلول و دین اسلام

با 10 نفر اول برترین داشمندان و نوابغ زنده جهان آشنا شوید

هر شب پیش از رفتن به رختخواب (یا پس از بیدارشدن) این پرسش ها را از خود بپرسید !

شغل های متناسب با روحیه آدمهای احساساتی

5 راز موفقیت مارک مک دونالد صاحب رستوران های زنجیره ای مک دونالد

آشنایی با شغل مهندس طراحی صنعتی

عاشق دروغگویی بچه هام!!!

روش برنامه ریزی برای موفقیت در کسب و کار

عادت های غلط و مخرب در محل کار را بشناسیم .

راهکارهای برای شاد زیستن

چند راهکار برای مقابله با اضطراب

"حتی اگر برای پول کار می کنید با عشق کار کنید"

راز موفقیت برند نستله

مدیر موفق ایرانی در نیسان

عکس های دیدنی

راهکارهایی تربیتی برای داشتن یک کودک سالم

مادر شوهرها و عروس خانمها لطفا بخوانید!!!

نسخه طب سنتی برای لاغری

چگونه بر ترس از شکست غلبه کنیم؟

معرفی چند کارافرین اول دنیا

ایده های یلدایی

ایده های یلدایی

راهکارهایی برای آموزش تنها خوابیدن به کودک

از روی نقاشی های کودکتان به نکته هایی پی خواهید برد که تا به حال حتی به آن فکر هم نکرده بودید!!!

با این 11 قانون احساس خوشبختی را برای خود به ارمغان بیاورید !!

با رفتارهایی خودتخریبی که باعث تخریب جسم و روان تان می شود آشنا شوید.

راهکارهایی برای داشتن آگهی خوب برای جذب مشتری و فروش

شما برای ثروتمند شدن به چه چیز نیاز دارید تا صفرهای بیشتری را جلوی رقم حساب بانکی خود اضافه کنید؟

۵ مغز متفکر اول جهان کدامند و چه ثروتی برای خودشان ساخته اند؟

نماز حاجت امام رضا(ع)

چه زمانی وقت آن است که یک وابستگی عاطفی را تمام کنید؟

بر طبق ماه تولدتان ورزش کنید!!!

عکس های دیدنی 6

۹ ویژگی شخصیتی که با نگاه کردن پی به انها می برید

چیستان {1}

تست هوش تصویری 4

ساخت ربات نجات غریق

اصول نگارش صحیح ایمیل حرفه ای ها در کسب وکار

تناسب تحصیلات چقدر در دوام ازدواج موثر است؟

اجرای رپ به صورت پخش زنده

نحوه نگهداری و تمیز کردن تشک تخت

تصاویر زیبا و دیدنی روز

نقاشی های باورنکردنی با مداد رنگی

چگونگی صحیح رفتار کردن مادر شاغل با فرزند خود

تاثیر ۱۰ رنگ اصلی بر سلامت روان نوزاد

هشدارهای سلامتی و دست خط شما

۸ نشانه ی جسمی که ابتلا به افسردگی را هشدار می‌دهند

۵ رکن موفقیت در کسب و کار به روش کریگ بالانتین

7 ویژگی کارکردی مدیران موفق

تست هوش تصویری

روش های درمان طبیعی خانگی برای 10 بیماری رایج

زندگینامه گالیلئو گالیله :

تصاویر زیبا 3

با داشتن این علائم مطمئن باشید که در سلامت کامل بسر می برید !!

captcha