43   
شناسه خبر: 1627   
تاریخ انتشار: 1395/03/10 11:46
طراحی محیط کار بر اساس نیازهای اساسی کارمندان
طراحی محیط کار بر اساس نیازهای اساسی کارمندان
در شکار استعداد ها، شرکت های زیرک به خوبی می دانند که فضای اداری شان، هم یکی از عناصر تشکیل دهنده ی استراتژی جذبشان است و هم پلتفرمی که می توانند از آن برای تقویت فرهنگ خود استفاده کنند.

 

در شکار استعدادها، شرکت های زیرک به خوبی می دانند که فضای اداری شان، هم یکی از عناصر تشکیل دهنده ی استراتژی جذبشان است و هم  پلتفرمی که می توانند از آن برای تقویت فرهنگ خود استفاده کنند. یکی از راه های طراحی فضای کاری به گونه ای که تبدیل به مزیتی رقابتی شود این است که ببنیم کارمندان ما دقیقاً به چه چیزی نیاز دارند و چه چیزی خوشحالشان می کند.
به عنوان کمک در این زمینه می توانید به نظریه ی سال 1950 آبراهام مازلو در مورد انگیزه‌های انسانی و هرم سلسله مراتب نیازهای وی فکر کنید. چطور چیزی مثل طراحی محل کار میتواند به برطرف کردن این نیازها کمک کند؟ پاسخ این سؤال برای کمک به شرکت‌ها در طراحی فضای کار به گونه ای که مورد علاقه ی کارکنان قرار گیرد مسئله ای اساسی است. هرچه باشد، همان قواعدی که برای انسان‌ها کاربرد دارد، در طراحی برای انسان ها نیز باید مد نظر قرار بگیرد. چهار نکته ی مهم در طراحی فضاهای کاری را می توانید در ادامه بخوانید.

1- کارکنان خود را از عذاب گرسنگی نجات دهید

با اینکه این روزها دیگر کمتر شرکتی پیدا می شود که فکری به حال نیازهای اولیه ای نظیر هوا، آب و سرپناه کارکنان خود نکرده باشد، فراهم کردن غذا برای آنها معمولاً به عمد یا غیر عمد از قلم انداخته می شود. برخی از مدیران ادعا می کنند مزایای فراهم کردن ناهار برای کارمندان، از هزینه های آن کمتر است. اما گذشته از دور نگه داشتن ذهن کارمندان از عذاب گرسنگی، تأمین غذای آنها نشان می دهد که شما به فکر رفاه آنان هستید. این به نوبه ی خود حس همدلی قدرتمندی در کارکنان شما پدید می آورد و آنان را به حامیان برند شما تبدیل می کند.

کارکنان شما نیز مثل خانواده ای که هنگام صرف ناهار دور هم جمع می شوند، در آشپزخانه ی محل کار خود گرد هم می آیند. بنابراین چنین فضایی باید بازتاب دهنده‌ی یک میزبان مهمان نواز باشد. علاوه بر این، مواردی مثل یک میز غذاخوری و صندلی های راحت، حس و حال فضا را بهبود می بخشد و کارکنان را به جای سپری کردن وقت استراحت خود در بیرون از محل کار، به ماندن در داخل این فضا ترغیب می کند.

شرکت هایی که منابع محدودی دارند لازم نیست برای تأمین نیازهای کارمندان خود مثل دفتر گوگل در شیکاگو به کافه تریای بزرگ و غذای مجانی در تمام طول روز روی بیاورند. حتی استارتاپ ها نیز می توانند برای گرسنه نگه نداشتن کارکنان خود، آشپزخانه شان را با میان وعده‌های سالم، ارزان قیمت و میوه پر کنند. کارمند گرسنه، کارمند رضایتمندی نخواهد بود. به سیر نگه داشتن شکم کارکنان خود به چشم سرمایه گذاری روی بازده آنها نگاه کنید.

2- به آنان احساس تعلق ببخشید

اغلب سازمان ها متوجه این موضوع شده اند که شادابی و مزایای موجود در محیط کار، برای مزیت رقابتی شان اهمیتی حیاتی دارد. اما طراحی فضای کار بخشی از این معادله است که تاکنون چندان به آن پرداخته نشده است. با این حال نیازهای کارکنان نباید به چنین سرنوشتی دچار شوند؛ با توجه به اینکه این دو اغلب از یکدیگر جدا نیستند.

رئیس بخش نیروی انسانی زاپوز به تازگی در این مورد تشبیه جالبی کرده است. او می گوید: «اگر از جلوی رستورانی رد شوید و ببینید پر از مشتریان شاد و سرحال است که در حال خنده و شادی هستند، احتمالاً حاضرید در صف انتظار آن منتظر شوید و در نهایت پول بیشتری در آن هزینه کنید. در حالی که رستوران دیگری در همان نزدیکی همان سرویس را با قیمتی نازل تر ارائه می کند؛ با این تفاوت که مشتری زیادی ندارد و حال و هوایش به گرمی و شادابی رستوران اول نیست».

خلق یک فضای کاری موفق نیز از همین قاعده پیروی می کند. با ایجاد حسی جمعی، کارکنان شما احساس تعلق بیشتری به محل کار خود خواهند داشت و این، به شرکت شما مزیت رقابتی می بخشد. جای تعجب نیست که کارکنان شرکت های موفق، همیشه از «خانواده»ی کاری خود صحبت می کنند. در واقع ارتباطات اجتماعی درست و واقعی در شرکت، می تواند از جدا شدن نیروی کار شما جلوگیری کند.

با این تفاسیر، شرکت ها چگونه می‌توانند این حس انتزاعی تعلق جمعی را در طراحی فضای کاری خود به کار بگیرند؟ فضاهای باز برای تعامل، آشپزخانه‌هایی به سبک آشپزخانه های خانگی، و فضاهایی کافه مانند که کارکنان بتوانند در آن جمع شوند و با یکدیگر معاشرت کنند ارزش این سرمایه گذاری را دارند. تی شرت، پلیور و دیگر پوشیدنی‌های منقوش به آرم شرکت، حتی به صورت فروشی، راه ساده‌ای برای تقویت این احساس تعلق در میان کارمندان پیش پای آنان قرار می دهد. کارمندان نیز به خرید این دست اقلام علاقه ی زیادی نشان می دهند.

3- عزت نفس و اعتماد به نفس آنان را تقویت کنید

کارمندان شرکت ها شاید به این موضوع اذعان نکنند، اما اعتماد به نفس و احترام به نفس دو نمونه از اساسی ترین نیاز های بشر هستند و استخدام یکی از اصلی ترین پیشران های این دو محسوب می شود؛ چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی. اعتماد به نفس از «اختیار» در یک محدوده ی خاص می آید و اختیار از فرهنگی ناشی می شود که به نام پیشرفت، اشتباهات کارکنان را بر سر آنان نمی کوبد. احترام نیز زائیده ی قدردانی است، هم از طرف مدیران، و هم از طرف همکاران.

سازمان ها باید از فناوری ها و فرایندهایی بهره بگیرند که تسهیل کننده ی بازخوردهای مثبت باشند. پلتفرم نظرسنجی کوتاه TinyPulse نمونه ای از چنین فناوری‌هایی است که به کارفرماها اجازه می دهد احساسات اعضای تیم خود را دنبال کنند. وقتی شرکت ها قدم هایی واقعی در زمینه ی اعتماد و احترام بردارند، کارکنان آنها خواهند فهمید که شرکت برای نظرات و احساسات آنها ارزش قائل می شود. این به نوبه ی خود اعتماد به نفس و بهره وری کارکنان را تقویت خواهد کرد.

برای مثال در سنترو، تمام جلسات با احوالپرسی رهبری شرکت از اعضای تیم خود شروع می شود و کارکنان احساسشان را با مدیران خود در میان می گذارند. این قدم به ظاهر ساده و بی ضرر، نه تنها به کارمندان نشان می دهد که مدیرشان به فکر آنهاست، بلکه باعث می شود به هر مسئله ی شخصی که ممکن است روی میزان مشارکت کارکنان تأثیرگذار باشد رسیدگی شود. 

محیط هایی که سلسله مراتب عمودی را به حداقل می رسانند می توانند در این زمینه مفید باشند. به عنوان یک راهنمایی مرتبط، کاستن از تعداد میز های کنفرانس بزرگ و طویل میتواند به ایجاد فضایی دوستانه تر کمک کند و مشوق گفتگوهای جمعی شود.

4- ابزار های شکوفایی آنها را برایشان فراهم کنید
نوک هرم نیازهای مازلو، «خودشکوفایی» است که با صفاتی نظیر خلاقیت، خود انگیختگی و حل مسئله شناخته می شود. نکته ی کلیدی این است که ایده های کوچک و خامی که در قالب افکار پراکنده به ذهن خطور می کنند را پرورش دهید.

 شرکت Trisect که مقیم شیکاگوست، این هنر را به یک علم تبدیل کرده و با استفاده از صفحات آهنربایی، دیوار های قابل نوشتن، و تخته سیاه، تقریباً تمام سطوح صاف فضای دفتر خود را برای کار بهینه سازی کرده است. این کار باعث می شود کارمندانی که فکری به ذهنشان خطور می کند هیچگاه با سطحی که بتوانند روی آن به ایده های فرار خود جان ببخشند بیشتر از چند قدم فاصله نداشته باشند.

ما در طول دوران زندگی، در محل کار خود وقت بیشتری می گذرانیم تا خانه. درک این تعهد زمانی برای خلق محیطی که کارمندان بتوانند در آن شکوفا شوند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند حیاتی است.

شرکت ها با استفاده از یک منبع موجود مثل فضای دفتر کار، و طراحی آن بر اساس هرم نیازهای اساسی انسانی، استعداد های درخشان خود را حفظ خواهند کرد و محیطی مناسب برای شکوفایی آنان در اختیارشان قرار خواهند داد.

captcha