10   
شناسه خبر: 55310   
تاریخ انتشار: 1396/02/20 10:40
چگونه بدون داشتن تخصص فناوری در این حوزه کارآفرینی کنیم؟
چگونه بدون داشتن تخصص فناوری در این حوزه کارآفرینی کنیم؟
اگر از محیطی خارج از دنیای فناوری و با پیشینه‌ای متفاوت از این حوزه هستید و نگران چگونگی پیش‌بردن کسب و کار یا استارتاپی در حوزه‌ی فناوری هستید، اینها نکاتی است که در موفقیت کارآفرینی شما در این حوزه تاثیر خواهدداشت:

پایگاه خبری ایرانیان موفق :نویسنده این مطلب آقای Cache Merrill، بنیان‌گذار و مدیر ارشد فناوری Zibtek است؛ کمپانی آمریکایی که  ارائه‌دهنده‌ی خدمات توسعه فرامرزی است. او پیش از آن‌که کارآفرینی را تجربه کند، مدیر توسعه کمپانی‌های صاحب‌نامی هم‌چون Delta، Sprint و General Motors بود و مدتی نیز به ‌عنوان مدیر ارشد فناوری در استارتاپZinch فعالیت می‌کرد.

راستش را بخواهید نداشتن پیشینه‌ی فنی و تخصص فناوری، تأسیس استارتاپ در حوزه‌ی فناوری را به‌طرز چشم‌گیری دشوارتر می‌کند. امیدوارم این موضوع برای کسی تعجب‌آور نباشد! در عین حال این بدین معنی نیست که کارآفرینی در حوزه‌ی فناوری بدون داشتن تخصص در این حوزه غیرممکن است. به نظر من این حرف اریک ریس (نویسنده‌ی کتاب معروف استارتاپ ناب) به خوبی داستان را خلاصه می‌کند:

"موفقیت استارتاپی نتیجه‌ی داشتن یک ژن خوب، یا بودن در جای درست و در زمان درست نیست. موفقیت استارتاپی می‌تواند با پیروی از یک فرآیند درست حاصل بشود؛ موضوعی که آموزش دادنی و در نتیجه یادگرفتنی است."

من این را اضافه می‌کنم که موفقیت یک استارتاپ نتیجه‌ی دانستن همه چیز نیست. چه خوشتان بیاد چه نیاید، سرنوشت استارتاپتان علاوه بر تفکرات شما به تفکرات دیگر اعضای آن نیز وابسته است. کارآفرینی از طریق تاسیس یک استارتاپ فناوری در دنیای امروز می‌تواند توسط هر کارآفرین باهوشی شکل بگیرد، اما نکته کلیدی توانایی تشخیص شبکه‌های ارتباطی مفید و برقراری ارتباط با آن‌هاست.

اگر از محیطی خارج از دنیای فناوری و با پیشینه‌ای متفاوت از این حوزه هستید و نگران چگونگی پیش‌بردن کسب و کار یا استارتاپی در حوزه‌ی فناوری هستید، اینها نکاتی است که در موفقیت کارآفرینی شما در این حوزه تاثیر خواهدداشت:

۱. کارآفرینی را با یک محصول با حداقل دوام (MVP یا کمینه محصول مطمئن) شروع کنید.

کمینه محصول مطمئن یا Minimum Viable Product، به زبان ساده یک محصول باحداقل دوام و نسخه‌ی ساده شده‌ی محصول نهایی شماست. نسخه‌ای از محصول نهایی که در آن اجزاء و امکانات حاشیه‌ای (که محصول بدون آن‌ها هم می‌تواند کار بکند) را حذف می‌کنید تا ضمن آنکه هزینه ساخت محصول آزمایشی را کم کرده‌باشید تمرکز خود را بر روی بخش‌های اصلی و گرفتن بازخورد از مشتریان درباره ویژگی‌های اصلی قراردهید. نگران داشتن یک محصول نهایی بی‌نقص پیش از امتحان تأثیر مزایای اصلی آن بر بازار خود نباشید. جمع‌آوری بازخورد از مشتریان به شما کمک می‌کند تا بدانید برای جلب نظر مشتریان، محصول نهایی باید شامل چه ویژگی‌هایی باشد و چه فاکتورهایی برای مشتریان مهم و چه فاکتورهایی بی‌اهمیت است.

من بارها و بارها شاهد این اتفاق بوده‌ام که کارآفرینان هزاران دلار هدر می‌دهند تا محصول (یا خدمات) مورد نظر خود را بسازند و با رفع ایرادات آن را بدون نقص بکنند و به بازار بفرستند، بدون اینکه قبل از عرضه‌ی محصول نهایی از آمادگی بازار یا تمایل مشتریان به آن محصول اطمینان حاصل کنند. برای کارآفرینی و به‌خصوص در حوزه‌ی فناوری تهیه یک کمینه مطمئن محصول از هدر رفتن وقت و پول جلوگیری می‌کند؛ تهیه این نسخه‌ی ساده از محصول به شما کمک می‌کند زمان و منابع مالی خود را برای ساختن محصولی که دردی از کسی را برطرف نمی‌کند تلف نکنید.

پس اگر مشکل مشتریان یا کمبود یا نیاز بازار را متوجه شده‌اید ولی تخصص یا تجربه‌ی کافی در آن حوزه را ندارید، با تهیه یک کمینه مطمئن محصول و با جمع‌آوری نظرات مشتریان هدف احتمال موفقیت خود و محصول نهایی‌تان را افزایش دهید.

۲. قبل از تشکیل گروه، طرح خود را آماده کنید.

وقتی طرح ابتدایی کمینه محصول مطمئن خود را تهیه و ساختار آن را ترسیم کردید و مطمئن شدید که در مسیر تولید محصولی باارزش هستید، چارچوب برنامه‌ی کسب و کار یا استارتاپ خود را طراحی کنید. این الزاماً بدین معنی نیست که باید طرح کسب و کار عریض و طویلی بنویسید، اما برای موفقیت در کارآفرینی باید از همان ابتدا یک چارچوب مشخص به‌عنوان یک نقشه‌ی راه داشته‌باشید.

"ارزش پیشنهادی" کسب و کار خود (که محصول شما را برای مشتریان جذاب می‌کند) را مشخص کنید. برای شبکه‌های بازاریابی خود استراتژی مشخص تعریف کنید. ساختار هزینه‌ی خود را تعیین و برای آن برنامه‌ریزی کنید و لیست معیارها و شاخص‌های کلیدی که در مسیر کارآفرینی باید به‌صورت مستمر اندازه‌گیری شوند را بنویسید. این لیست می‌تواند یک لیست ادامه‌دار باشد و مدام به معیارهای آن اضافه شود، اما به جای غرق‌شدن در جزئیات ریز و پیچیده، بر روی تثبیت ساختار مرکزی استارتاپ خود تمرکز کنید؛ پیشنهاد من استفاده از بوم ناب (lean canvas) است.

هدف این گام تهیه یک طرح کلی و ساده‌ از آنچه می‌خواهید به‌دست بیاورید، و مهم‌تر از آن پیداکردن پرریسک‌ترین بخش‌های طرح است. وقتی به‌سراغ توسعه‌دهندگان، و حتی شریکی با زمینه‌ی تخصصی فناوری برای همکاری در شروع کارآفرینی می‌روید، آن‌قدر که توانایی شما در به تصویرکشیدن چشم‌اندازی واضح از آنچه می‌خواهید آنها بدست بیاورند مهم است، آشنا بودن شما به جزئیات فنی و زیر و بم فناوری اهمیت ندارد.

۳. یک توسعه‌دهنده یا تیمی از افراد متخصص برای ساخت MVP استخدام کنید.

اکنون که نقشه‌ی راه کسب و کارتان مشخص شد، در موقعیت قراردادن ایده‌ی کارآفرینانه خود در فضای باز و در معرض دید مشتریان هستید، باید گروه خود را تشکیل دهید. گروهی که متشکل از افرادی است که طرز فکر و تخصص آن‌ها در راستای اهداف شما و کسب و کارتان است.

نداشتن زمینه‌ی فنی می‌تواند برای کسب و کار شما مشکل‌ساز باشد، و من اکیداً پیداکردن شریک تجاری دوم با پیشینه‌ی فناوری که در تاسیس کسب و کار یا استارتاپ شما کمک‌تان خواهدکرد توصیه می‌کنم. پیداکردن یک توسعه‌دهنده‌ که بتواند در نقش شریک شما در روع کارآفرینی هم عمل بکند کار مشکلی است. چنین فردی نه تنها باید در مهارتی که شما از آن بی‌بهره‌اید خبره باشند، بلکه باید در چشم‌انداز شما توانایی‌های یک شریک و همراه را نیز داشته باشد؛ یا حداقل مایل به گوش‌کردن و یادگرفتن باشد.

تجربه‌ی من از کار کردن با وب‌سایت‌های مستقل تجربه‌ای وحشتناک بوده‌است، پس برای کارآفرینی در زمینه‌ای که تخصص فنی آن‌را ندارم از آنجا شروع نمی‌کنم. توسعه‌دهندگانی با دستمزد کمتر همیشه وجوددارند اما مشکل اینجاست که کیفیت کار به اندازه‌ی محصول موفقی که شما می‌خواهید بسازید بالا نخواهدبود. پس ابتدا با شبکه‌ی ارتباطی خود شروع کنید و از آنجا پیش بروید. ارتباطات لینکدین و شبکه‌ی آشنایان کاری خود را بررسی کنید و علاقه‌ی آنها را بسنجید. اگر توفیقی حاصل نشد، می‌توانید برای جذب افراد متخصص آگهی بدهید یا به سراغ افراد حرفه‌ای شناخته‌شده بروید (که البته در این‌صورت باید هزینه‌ی بیشتری را متقبل شوید.)

وقتی تیم خود را تشکیل دادید، می‌توانید با گوش‌کردن به نیازهای مشتریان روی یادگیری و اعتبارسنجی ایده و محصول خود تمرکز کنید.

در نهایت مهم‌ترین مهارت برای کارآفرینان (چه در حوزه‌ی فناوری و یا غیر آن) توانایی سازماندهی و الهام‌بخشی است. تا وقتی که می‌توانید یک گروه خوب تشکیل بدهید و آنها را باانگیزه نگه دارید، حداقل در مسیر درست قرار دارید.

 

captcha