2   
شناسه خبر: 76287   
تاریخ انتشار: 1397/07/21 23:20
عواملی که روح را بیمار می کند
عواملی که روح را بیمار می کند
برای داشتن جسم و روحی سالم به مراقبت مداوم و ترک برخی از عادت های نادرست نیاز دارید.

به گزارش تبیان، برای داشتن جسم و روحی سالم به مراقبت مداوم و ترک برخی از عادت های نادرست نیاز دارید. از بی تحرکی گرفته تا حساسیت زیاد به مسائل، غرق شدن در دنیای مجازی، خمیده راه رفتن و ... همگی سلامتی روحی تان را به خطر می اندازند. در این مطلب درباره 8 عامل مشکل ساز برای سلامت روح صحبت می کنیم.

* خانه نشینی و بی تحرکی بدنی

محققان کالج دانشگاهی لندن به این نتیجه رسیده اند که کم تحرکی جسمانی با ابتلای به افسردگی و تشدید آن رابطه دارد. به عقیده این محققان، فقط با سه جلسه ورزش در هفته می شود حدود بیست درصد احساسات منفی و افسردگی را کاهش داد.

توصیه می کنیم از هر موقعیتی برای پیاده روی استفاده کنید. برای انجام خریدهای روزانه از ماشین استفاده نکنید و با پای پیاده این کار را انجام دهید.
 
* روابط و شرایط آزاردهنده

برای سرو سامان دادن به برخی شرایط بغرنج و خاتمه دادن به روابط نامناسب زمان لازم است. محققان بخش پزشکی دانشگاه UCLA به این نتیجه رسیده اند که واکنشهای اجتماعی منفی در طولانی مدت باعث بروز التهاب در سلوهای بدن شده و به مرور منجر به بیماریهای قلبی عروقی، سرطان و فشار خون بالا می شود.

داشتن روابط زناشویی، خانوادگی، کاری یا حتی روابط دوستانه نامناسب می تواند روی اعتماد به نفس افراد تاثیر منفی بگذارد و استرس و افسردگی ایجاد کند. اگر شما نیز درگیر چنین روابط بغرنجی شده اید، حتما از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

* کمبود خواب

محققان دانشگاه باستیر به این نتیجه رسیده اند که خواب کافی اساس سلامتی بدن است. زمانی که ما به خواب می رویم، بدن از این فرصت برای تجدید عملکرد ارگان های بدن مانند سیستم عصبی مرکزی، مغز و دستگاه گوارش و ... استفاده می کند.

اگر احساس افسردگی می کنید، احتمالا از کمبود خواب رنج می برید. توصیه می کنیم از سه ساعت قبل از رفتن به رختخواب، لوازم برقی مانند تلویزیون، رایانه، موبایل و غیره را خاموش نمایید و یک محیط آرام برای خود ایجاد کنید. یک فنجان دمنوش آرامبخش مثل دم کرده گل بابونه میل کنید و نور چراغهای خانه را کم کنید.
 
* عکس و فیلم گرفتن از حوادث

این روزها اکثر مردم مشغول فیلم گرفتن از هر اتفاق یا صحنه ای هستند. به طوری که تمام حوادث را از دوربین تماشا می کنند و به خاطر سپردن کامل اتفاق در حال وقوع را از دست می دهند.
البته دیدن این صحنهها برای خیلی از ما عادی شده است، اما محققان دانشگاه باستیر واشنگتن به این نتیجه رسیدهاند هر چه ما بیشتر از وقایع عکس و فیلم بگیریم، بیشتر در به یادآوری حوادث دچار مشکل می شویم.

به خاطر اینکه شما زمانی می توانید جزئیات یک حادثه را به خاطر بسپارید و به موقع به یاد بیاورید که به طور واقعی درگیر آن حادثه شده باشید، نه اینکه در حال ضبط آن باشید. در نتیجه این کار به مرور زمان به حافظه و سلامت روحی شما آسیب می زند. پس، از این به بعد زمانی که مشغول تماشای صحنه ای هستید، به جای عکس یا فیلم گرفتن از آن، با تمرکز تمام در دنیای واقعی غرق شوید.
 
* شبکه های اجتماعی و دنیای مجازی

همین حالا با خودتان فکر کنید، آخرین باری که یک مکالمه  عمیق و بدون دخالت شبکههای اجتماعی و دنیای مجازی با دوستان، همسر یا یکی از اعضای خانواده تان داشته اید، کی بوده است؟ این روزها خیلی از ما به طور ارادی، خود را در دام دنیای مجازی گرفتار کرده ایم. اما واقعیت این است که در تماس بودن با دوستان و آشنایان در دنیای مجازی یک رابطه واقعی محسوب نمی شود.

به عقیده  محققان غرق شدن در دنیای مجازی باعث کاهش دقت، تجربیات و احساسات ما می شود و ما را به گونهای عادت می دهد که توقع داشته باشیم با یک کلیک ناقابل و با سرعت تمام، به خواستههایمان برسیم. چیزی که در زندگی واقعی امری ناممکن است.

تمام این مسائل باعث سرخوردگی در دنیای واقعی می شود. توصیه متخصصان این است که روزی چند ساعت خود را از دنیای مجازی بیرون بکشید و به جسم و روح خود بپردازید. در غیر این صورت امکان بروز اختلالاتی مانند اضطراب و افسردگی بیشتر خواهد شد.
 
* حساسیت بیش از حد به مسائل

اگر یک صحبت منفی از طرف یک همکار و یا حتی شلوغی و ترافیک خیابانها، روزتان را به طور کامل خراب می کند، باید بیشتر حواستان باشد. نتایج پژوهشی که در روزنامه Psychology Today به چاپ رسیده است نشان میدهد میزان هورمون کورتیزول (هورمون استرس) در افرادی که با کوچک ترین استرس، از نظر روحی به هم می ریزند، بیشتر است.

به عقیده محققان میزان بالای کورتیزول باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن و کاهش تراکم استخوانی و همچنین افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا، چاقی و کلسترول خون بالا می شود.

به عقیده محققان یادگیری کنترل استرس می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به افسردگی و افزایش سلامت روحی شود. در نتیجه بهتر است نیمه ی پر لیوان را ببینید و روزتان را با یاد خدا و لبخند آغاز کنید.
 
* خمیده بودن

محققان معتقدند که راه رفتن با پشت خمیده چیزی فراتر از یک تنبلی و بی حالی ساده است. نتایج پژوهشی که در مجله Behavior Therapy and Experimental Psychiatry به چاپ رسیده است نشان میدهد راه رفتن با شانههای افتاده و حالتی خمیده، تاثیری منفی روی خلق و خوی و شرایط روحی افراد می گذارد.

برعکس افرادی که هنگام راه رفتن کمر خود را صاف می کنند، شانهها را به عقب و چانه را جلو می دهند، سلامت روانی بالاتری دارند و بانشاط تر هستند. البته باید گفت صاف راه رفتن نباید از روی تکبر و غرور باشد که در این صورت، تاثیر بسیار بدتری روی سلامت روان فرد خواهد گذاشت.
 
* نادیده گرفتن نیازهای شخصی

در بین تمام گرفتاریها و مسئولیتهای کاری، خانوادگی و اجتماعی خود، چه زمانی را به شخص خودتان اختصاص می دهید؟ اگر در طول روز زمانی را برای آرامش خودتان در نظر نگیرید، دیر یا زود دچار استرس شده و از نظر روحی به هم خواهد ریخت. 

لذا روزانه حداقل 15 دقیقه را به شخص خودتان اختصاص دهید. هر کسی نیاز به استراحت روحی دارد تا بهتر بتواند به مسئولیتهای دیگر خود برسد. 

پایگاه خبری ایرانیان موفق

اخبار مرتبط

نکاتی که متحول‌تان می‌کند

جملات مثبتی که باید آنها را با خود تکرار کنید

روش هایی ساده برای مقابله با ترس سوار شدن هواپیما

روش های طبیعی برای داشتن خواب راحت شبانه

راه کارهایی مفید برای گرفتن تصمیمات بهتر در زندگی

با این روش ها استرس محیط کارتان را کم کنید

علائم افراد مبتلا به اضطراب

فایده نوشتن خاطرات روزانه

ویژگی رفتاری انسان‌های شاد

خطرات احساس تنهایی برای سلامتی

تاثیر شگفت انگیز رنگ های اصلی بر افراد

ترفندهایی برای کنترل خشم و عصبانیت

نکاتی جهت غلبه بر ترس

مواردی که نشان می دهد به روانشناس نیاز دارید

روش هایی برای برخورد با انسان های موج منفی

راه های ترک عادات بد زندگی

راه های بهبود اعتماد بنفس

دلیل اصلی «خیانت» زوجین به یکدیگر

هشدار؛ با فرزندتان درد دل نکنید

چیزهایی که ایرانیان با آنها شاد می‌شوند

ویژگی‌هایی که یک شوهر خوب داراست

رازهایی که مردان هرگز به زبان نمی آورند

دلیل تنوع طلبی مردان

ایده هایی برای انتخاب هدیه ای عاشقانه به همسرتان

نکاتی که والدین باید درمورد دوست خیالی کودکشان بدانند

از سرماخوردگی روانی چه می دانید ؟

با رفتارهایی خودتخریبی که باعث تخریب جسم و روان تان می شود آشنا شوید.

۸ نشانه ی جسمی که ابتلا به افسردگی را هشدار می‌دهند

captcha