28   
شناسه خبر: 76994   
تاریخ انتشار: 1397/08/12 23:18
نکاتی مهم در بازاریابی برای کسب و کارهای حوزه تجارت الکترونیک
نکاتی مهم در بازاریابی برای کسب و کارهای حوزه تجارت الکترونیک
با همه‌گیر شدن اینترنت و فعالیت افراد زیادی در این فضا، کسب‌وکارهای دیجیتال رونق گرفت. اما تنها داشتن یک صفحه در شبکه‌های اجتماعی و را‌ه‌اندازی یک سایت در فضای اینترنت تضمین‌کننده کسب درآمد از این فضا نخواهد بود.

به گزارش مجله هاست ایران، تجارت الکترونیک یک صنعت پر رونق است. با یک محصول خوب، یک کسب‌وکار تجارت الکترونیک این قابلیت را خواهد داشت که در اولین سال مالی خود به درآمد خالص میلیونی برسد.

موضوع بازاریابی برای کمپانی‌های بازاریابی حتی مهم‌تر از فروشگاه‌های ملات و آجر است. شما به‌عنوان صاحب یک تجارت الکترونیک هیچ‌وقت با ترافیک حضور مشتریان روبرو نیستید، همچنین مشتریان نیز فرصت این را ندارند که موجودی شما از هر محصول را ببینند. همه‌چیز در یک فضای دیجیتالی رخ می‌دهد و مشتریان هم باید مطمئن باشند، همان محصولی را که از طریق سایت خرید می‌کنند، عیناً دریافت خواهند کرد.

در ادامه ۴ راه در حوزه بازاریابی کسب‌وکار دیجیتالی معرفی می‌کنیم که با بهره‌گیری از آن‌ها برند شما بیشتر در این فضا دیده‌شده و همچنین تعداد مشتریانتان افزایش می‌یابد.

۱ – خبرنامه الکترونیکی ایجاد کنید

ایمیل برخلاف کانال‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی، شما را مستقیماً به جامعه هدفتان وصل کرده و به آن‌ها اجازه می‌دهد که ایمیلی که برای ایشان ارسال کرده‌اید را هر زمان که راحت بودند بازکرده و مطالعه کنند. آمار به ما دروغ نمی‌گویند. به‌طور متوسط حدود ۲۲ درصد از ایمیل‌های بازاریابی از سوی مشتریان بازشده و خوانده می‌شوند. در مقایسه این آمار در فیس‌بوک حدوداً ۶ درصد و در توییتر ۲ درصد بوده است.

با افزودن یک بخش اشتراک به صفحه اصلی‌ سایت‌تان، کار را شروع کنید. خریداران باانگیزه خود به‌سرعت عضو خواهند شد. اما برای دیگر مشتریانتان باید انگیزه ایجاد کنید. برای ایجاد انگیزه در مشتریان بی‌میلتان باید یک کد تخفیف تعریف کرده که در صورت ایجاد حساب اشتراک در خبرنامه به آن‌ها تعلق خواهد گرفت.

هدف از ایجاد این خبرنامه دو چیز خواهد بود. اولاً اینکه بتوانید اطلاعاتی از مشتریان بالقوه‌تان جمع‌آوری کرده تا بتوانید ارتباط طولانی‌مدت با ایشان را حفظ کنید.  دوما کمپانی شما با ایجاد و ارسال اطلاعات سرگرم‌کننده و مفید در حوزه کسب‌وکار خود می‌تواند تأثیر خود را بر تفکر مشتریان گذاشته و همچنین وفاداری ایشان به برند تجاری‌تان را افزایش دهد.

مطالبی که از طریق خبرنامه به اشتراک می‌گذارید باید بامزه، سرگرم‌کننده و جالب باشد. همچنین اخبار هم برای مشتریان جذاب است. برای جذابیت هرچه بیشتر خبرنامه‌ها، هرچند وقت یک‌بار کد تخفیف برای مشتریان در نظر گرفته و از این طریق ارسال کنید. اگر مدام معرفی محصولی جدید برای فروش را از طریق خبرنامه ارسال کنید و تنوع نداشته باشید درنهایت مشتری خسته شده و از اشتراک شما خارج می‌شود. لحن ایمیل‌هایتان را از حالت رسمی خارج کرده و مکالمه‌ای کنید، این حس باید در مشتری ایجاد شود که گویی این ایمیل شخصاً برای او فرستاده‌شده و با او حرف می‌زند. لینک عضویت دیگر شبکه‌های اجتماعی‌تان را نیز در ایمیل قرار دهید تا با این کار تعداد کاربرانتان در دیگر فضاها نیز افزایش یابد.

بسیاری از کمپانی‌های بزرگ در تجارت الکترونیک به‌منظور ارتباط با کسانی که محصولات رها شده در سبد خرید خود دارند خود از ایمیل استفاده می‌کنند. فرضاً یکی از مشتریانتان محصولی را در سایت شما به سبد خرید خود اضافه کرده و بدون واریز وجه حساب کاربری خود را رها کرده است، در این صورت بهتر است یک ایمیل یادآوری به مشتری‌تان ارسال کرده و اعلام کنید که فرآیند خرید خود را رها کرده است، دریافت چنین پیامی یک اثر روان‌شناختی در وی ایجاد کرده و به سایت برگشته و خرید خود را تکمیل کند. بر اساس آمار حدود ۱۵ درصد از افرادی که این ایمیل را دریافت کرده به سایت برگشته و خرید خود را تکمیل می‌کنند.

۲ – بخش نظرات کاربران را برای هر محصول ایجاد کنید

تعداد نظرهایی که برای محصولات گذاشته می‌شود برای کسب‌وکارهای الکترونیک بسیار بحرانی است. درواقع معیاری است برای کسب اعتماد جامعه و چیزی است که فروشندگان از آن با عنوان « خرد جمعی » یاد می‌کنند. به‌طور مثال اگر در بخش نظرات یک محصول، تعداد زیادی از خریداران و بازدیدکنندگان نظر خود را به اشتراک بگذارند این اعتماد در دیگر مشتریان بالقوه به وجود آمده و خرید خود را تکمیل می‌کنند.

با ارسالی ایمیلی به مشتریانی که از سایت شما خرید کرده‌اند بخواهید در بخش نظرات آن محصول خاص دیدگاه خود را وارد کنند. بخش نظرات را در زیر هر محصول برجسته کنید. معیارهایی مثل تعداد نظرات ثبت‌شده و امتیازدهی مشتریان به آن محصول خاص را در بخش دیدگاه‌ها تعیین کنید. این کار اعتبار آن محصول را بالا خواهد برد.

هم‌زمان با اینکه کسب‌وکار الکترونیک تان پیشرفت کرد، کم‌کم باید قابلیت پیشنهاد محصولات مشابه خریدهای قبلی را برای مشتریانی قدیمی‌تان فعال کنید. این امکانی است که توسط آمازون اجراشده است. این کار نه‌تنها امکان فروش شما را بالا می‌برد بلکه مشتری هم از اینکه نیازهایش این‌قدر دقیق موردتوجه قرارگرفته است لذت می‌برد و وفاداری‌اش به شما بالا خواهد رفت.

۳ – با برندتان در فضای اینستاگرام نیز حضور پیدا کنید

درحالی‌که اینستاگرام یک قالب ایده‌آل برای خرید نیست، اما برای این امکان را فراهم آورده که برندتان را در یک فضای بسیار بزرگ معرفی کنید. دسترسی به این حجم از مخاطب فعال واقعاً حیرت‌انگیز است.

اینستاگرام بیش از ۸۰۰ میلیون کاربر فعال در ماه دارد. فقط ۸۸ میلیون نفر در آمریکا هستند. از همه مهم‌تر، کاربران اینستاگرام از طریق این شبکه اجتماعی به درآمدهای قابل توجه‌ای رسیده‌اند.

بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، ۳۱ درصد از کاربران بزرگ‌سال اینستاگرام درآمدی بیشتر از ۷۵۰۰۰ دلار در سال داشته و ۳۲ درصد هم درآمد سالیانه‌شان بین ۵۰۰۰۰ تا ۷۴۰۰۰ دلار است.

حال چطور می‌توانید برندتان را در بین انبوه صفحات جهانی و فعال و کاربران برجسته کنید؟ با ایجاد یک استراتژی محتوا کارتان را شروع کنید. باید زمان صحیح گذاشتن پست را کشف کرده و ببینید چه مدل عکس‌هایی جذابیت بیشتر دارند. چه مدل کپشنی باید زیر هر پست بنویسید. درواقع لحن کپشنی که می‌نویسید باید با فضای عکس و هدف برند شما مطابقت داشته باشد. از همه مهم‌تر که فعالیت‌تان در حساب اینستاگرامی‌تان باید پیوسته باشد. این‌طور نباشد که مدتی خوب عمل کرده و برای مدتی طولانی صفحه‌تان را رها کنید.

۸۰ درصد ارتباط مشتریان با برندهای تجاری از طریق صفحه اینستاگرامشان صورت می‌گیرد. تعداد قراردادهایی که از طریق مشتریان اینستاگرامی با یک کمپانی بسته می‌شود ۱۰ برابر تعداد قراردادها از طریق فیس‌بوک است. علاوه بر آن‌وقتی شما مشتریان را از طریق صفحه اینستاگرام به برند خود درگیر می‌کنید در ادامه نیز مشتریان به شما وفادار خواهند شد. اگر در این مسیر ثابت‌قدم بوده و یک استراتژی محتوای خوب داشته باشید، کمپانی تجارت الکترونیک‌تان می‌تواند میلیون‌های مشتری بالقوه را از این مسیر به دست آورد.

۴ – ایجاد کانال‌های متعدد برای خدمات به مشتریان

بین شبکه‌های اجتماعی، اشتراک نظرات به‌صورت آنلاین درباره محصولات و خبرنامه ایمیلی، کسب‌وکار شما نیازمند آن است که بتواند با مشتریان بسیاری ارتباط برقرار کند. مشتریان باید بتوانند از طریق درگاه‌های متعددی تجربه خود را درباره استفاده از محصولات، سرویس‌ها و ارتباط با کارمندانتان به اشتراک بگذارند.

اگر تجربه‌شان مطلوب باشد، انتشار نظر مثبت‌شان در کانال‌های متعدد می‌تواند به اقتدار کسب‌وکار شما کمک کند. در مقابل هم اگر نظرات منفی ارائه دهند به‌راحتی می‌تواند شهرت شما را لکه‌دار کند.

چطور می‌توان مثل گذشته اقتدار را حفظکرده و درآینده خوب عمل کرد؟ باید سرویس خدمات به مشتریان را از طریق مختلف ارائه دهید، شامل شبکه‌های اجتماعی، چت آنلاین، تلفن، ایمیل و در همه اینکه به‌صورت ۲۴ ساعته در۷ روز هفته فعالیت داشته باشید. مطمئن شوید که کارمندانتان در واحد پشتیبانی خیلی سریع و به‌درستی پاسخگوی مشتریان هستند. برای این کار باید یک سند داخلی ایجاد کرده و مشخص کنید اصول پاسخ‌دهی به مشتریان در هر کانال باید به چه صورت باشد.

* کمپین بازاریابی‌تان را با سئو استارت بزنید، برای تبلیغات کلیکی هزینه کنید

حالا زمان آن رسیده بازاریابی وب‌سایت‌تان را شروع کنید. چهار نکته گفته‌شده را در ابتدا رعایت کنید. همان‌طور که کمپین بازاریابی جدیدتان را شروع می‌کنید، از کارکنان متخصص IPAGE کمک بخواهید. کارشناسان ما در ارائه تبلیغات کلیکی و سئو متخصص هستند. تیم ما آنالیز سایت‌تان را هر ماه آپدیت می‌کند. این تجزیه‌وتحلیل‌ها مشخص می‌کند، کمپین‌هایی که شرکت کرده‌اید تا چه حد مؤثر بوده و رتبه سئو سایت‌تان تا چه حد بهبودیافته است.

پایگاه خبری ایرانیان موفق

اخبار مرتبط

راه هایی برای راه‌اندازی یک شرکت دارویی

با این کارها مشتری خود را نمک گیر کنید

راه های پولدار شدن از طریق فیسبوک

خلاقیت تفکر خود را تقویت کنید تا اعتبارتان بالا رود

نکاتی برای مدیریت مراسم ها و رویدادها

راه های پولدار شدن در ایران

برای رسیدن به موفقیت این موارد را حذف کنید

راهکارهای تبدیل شدن به خانم کارآفرین موفق

مهارت هایی که موفقیت شغلی را تضمین می کند

آشنایی با پروفسور مجید سمیعی

استراتژی هایی برای آنکه یک مدیر عامل کارکشته شوید

ایده های سودآور در صنعت عکاسی

معرفی رازهای موفقیت از زبان الیور کان

نکاتی برای نوشتن بهتر توضیحات محصول

معرفی انواع کسب و کارهای مختلف

نکاتی مهم برای شروع یک کسب و کار کوچک

موانع موفقیت کسب و کار در منزل

زندگینامه ماریا خرسند، بنیان گذار بلوتوث

راه‌های به دست آوردن هنر مذاکره

با این راه ها ارائه ناموفق خود را اصلاح کنید

گام هایی برای رسیدن به یک برنامه کاری موثر

ایده های احمقانه که به کسب و کار‌های میلیونی تبدیل شدند

سه درس موفقیت در کسب و کار از زبان ثروتمندترین مرد چین

راه های حفظ پول برای کارآفرینان

دولت به حساب سرپرستان خانوار کمک جبرانی واریز می کند

در این مواقع از شغل خود استعفا دهید

دلیل سرمایه گذاری نکردن مدیران بر مسئولیت های اجتماعی

راه های ساده پول درآوردن

ویژگی های مشترک افراد موفق

لزوم تغییر نقش مدیران امروزی در پنج بخش کلیدی

کسب و کارهای موفق در بازار ایران

کسب و کارهای که می توانید تک نفره راه بیاندازید

کسب و کارهای کوچکی که امروزه تبدیل به غول شدند

پرسودترین کسب و کارهای دنیا

راه های پولدار شدن از زبان وارن بافت

رازهای موفقیت از نگاه فیلسوف کار آفرین

با سرمایه زیر یک میلیون تومان در منزل کارآفرینی کنید

راه های ایجاد یک کار پردرآمد با سرمایه کم

فرمول موفقیت در کسب و کارهای خانگی

با پانصد هزار تومان کسب و کار موفق راه بیاندازید

مصاحبه با جوان 19 ساله کارآفرین/ با 100 هزار تومان هم می توان کار کرد

اگر دنبال یک کسب و کار هوشمندانه هستید، این مطلب را بخوانید

نکاتی از برانسون برای شروع کردن کسب و کار موفق

توصیه‌ های موفق‌ترین زن کارآفرین دنیا

آشنایی با انوع مالیات در سیستم حقوقی ایران

رازهای موفقیت برای داشتن رابطه عاشقانه

با این شغل ها پولدار شوید

فنون اساسی مذاکره در کسب و کار

رشته های پرمتقاضی اما بدون بازارکار!

راه هایی برای انجام معامله های بزرگ

آموزش راه اندازی یک کسب و کار میلیاردی

رازهایی برای نوآوری در کسب و کار

کارهایی که افراد موفق صبح ها انجام می دهند

اصول کلیدی برای رشد در کسب و کار

توصیه های عالی برای موفقیت در کسب و کار

درس های موفقیت از زبان ثروتمندترین مرد تاریخ آمریکا

نوآوری در کسب وکار را چه زمانی و چگونه باید به کار برد

بازگشت باران به تهران

با این 6 گام مسیر کارآفرینی را با فراز و فرودهای کمتری تجربه کنید

۶ راز موفقیت برای ارائه بهترین مصاحبه‌کاری

داستان کارآفرینی تبدیل سرمایه 400 دلار به 20 میلیون دلار

راهکارهایی برای داشتن آگهی خوب برای جذب مشتری و فروش

شما برای ثروتمند شدن به چه چیز نیاز دارید تا صفرهای بیشتری را جلوی رقم حساب بانکی خود اضافه کنید؟

۵ رکن موفقیت در کسب و کار به روش کریگ بالانتین

9 توصیه روانشناسانه که در کمترین زمان اعتماد خریداران را جلب کنید.

فرهادی: به آلمان هیئت علمی اعزام می کنیم

آغاز ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش

گذراندن تعطیلات به روش افراد موفق

چگونه شنبه ای شاد و پرانرژی داشته باشیم

متناسب با شغل مورد علاقه تان لباس بپوشید؛ نه شغلی که دارید!

عناوین روزنامه های امروز

با استفاده از این 9 مورد ارزش شخصی و عزت نفستان را در محل کار تقویت کنید

بالاترین حد افسردگی در این 10 شغل

عبور جمعیت ایران از مرز 80 میلیون نفر

کارآفرینی عرصه خلاقیتی شجاعانه

چگونه در محل کار باجنبه و منطقی باشیم

همکاری دانشگاه امام خمینی و مرکز دانش‌پژوهان

فراخوان ششمین دوره جایزه هفت اقلیم

تجلیل از ریاضیدانان موفق کشور

ششمین نمایشگاه کار در دانشگاه شریف

بوشهر مرکز انرژی ایران است

ایران شاهراه ارتباطی مخابراتی

بخش مسکن به عنوان پیشران اقتصاد

بسکتبال ایران در راه کسب سهمیه مسابقات جهانی

10 راهکار برای اضافه کردن حقوقتان

6 اصل مهم موفقیت درکارآفرینی

چگونه بازاریاب موفقی باشیم

معرفی مشاغل

از عادت بد کارکردن در زمان ناهار خلاص شوید

زمان استعفا رسیده است، اگر…

عادت های بد را چگونه ترک کنیم

5 مهارت برای داشتن موفقیت شغلی

شغل‌های پردرآمد جهانی با مدرک دیپلم!

چگونه محیط کار را برای کارکنان دلپذیر کنیم

با این نشانه ها اصلا ثروتمند نمی‌شوید

هفت روش بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک

کارآفرین موفق را بیشتر بشناسید

چگونه به یک مدیر فراموش‌نشدنی تبدیل شویم؟

۵ رمز یک مدیر واقعی

اصول بازاریابی از "هری پاتر"

captcha