3   
شناسه خبر: 77209   
تاریخ انتشار: 1397/08/19 22:44
طریقه خودکنترلی به صورت اورژانسی
طریقه خودکنترلی به صورت اورژانسی
یکی از راهکارهای ارتقا بخشیدن به خودکنترلی، مراقبه است. مراقبه یکی از تمرینات پر فایده است که انواع مختلفی دارد.

به گزارش تبیان، یکی از راهکارهای ارتقا بخشیدن به خودکنترلی، مراقبه است. مراقبه یکی از تمرینات پر فایده است که انواع مختلفی دارد. صرف نظر از این که شما چه نوع از مراقبه را برای تمرین انتخاب کنید، آن چه به صورت علمی اثبات شده است این است که مراقبه به طور کلی در تمام انواع خود توجه، تمرکز، کنترل خود و خودآگاهی را بهبود می بخشد. تحقیقاتی که به منظور شناخت عواملی که ممکن است با این اثربخشی در ارتباط باشند انجام گرفته نشان داده اند که مغز افرادی که مراقبه می‌کنند از ماده خاکستری بیشتری در قشر پیش پیشانی و دیگر مناطق مغزی که با خودآگاهی مرتبط هستند برخوردار است. تمرین مراقبه در طی زمان توانایی شما را برای هشیار ماندن نسبت به خود و مدیریت تمایلات افزایش می‌دهد. پس مراقبه کنید!

بهره‌مندی از خواب کافی راهکار مفید دیگری است. خواب کم، باعث می‌شود که قشر پیش پیشانی مغز خوب عمل نکند. این عملکرد ناقص مثل آن است که این بخش از مغز با کمبود خفیف اکسیژن روبه‌رو شده باشد که این عارضه به دلیل نقش مهمی که برای این بخش از مغز در کنترل رفتار ارادی سراغ داریم، برای خودکنترلی اصلاً خوب نیست. به علاوه خواب ناکافی به‌خصوص اگر مزمن هم شده باشد، حساسیت نسبت به استرس را افزایش می‌دهد. در این هنگام ممکن است در برابر فشار ناشی از وسوسه‌ها مانند خوردن چیزهای شیرین و چرب یا مصرف مواد مضر به راحتی تسلیم شوید. همچنین خواب ناکافی توانایی بدن را برای سوخت و ساز گلوکز که مهمترین منبع انرژی برای مغز است محدود کرده و باعث می‌شود احساس خستگی کنید. خودکنترلی به انرژی زیادی نیاز دارد و بنابراین زمانی که خواب کافی ندارید تأمین انرژی آن دچار مشکل می‌شود.

ساختارمندی و نظم در حفظ و ارتقای خودکنترلی نقش مهمی دارد. داشتن یک برنامه منظم برای خوردن و خوابیدن به عملکرد بهتر بدن کمک می‌کند، عملکرد مناسب بدنی هم به خودکنترلی بیشتر کمک می‌کند. به عبارت دیگر، داشتن یک برنامه منظم در رسیدن به هدف بسیار کمک کننده است.

جدولی از مزایا و معایب ایجاد کنید. این راهکار به معنای آن است که با خود فکر کنید دقیقاً چه کاری می‌خواهید انجام دهید و بعد فهرستی از نکات مثبت و منفی تصمیم‌تان تهیه کنید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید دیگر با داد و بیداد با دیگران صحبت نکنید در این صورت هدف شما این می‌شود که صرف نظر از اینکه خلق‌تان باز باشد یا تنگ، در اکثر قریب به اتفاق مواقع با صدای معتدل با دیگران صحبت کنید. بعد فهرستی از مزایا و معایبِ کوتاه مدت و بلند مدتِ عملی کردن تصمیم‌تان فراهم کنید یا می‌توانید فهرستی از مزایا و معایب پای بند نبودن به این هدف تهیه کنید. در هر صورت سعی کنید بر مزایا و معایب مهمی که تهیه می‌کنید عمیق شوید. این فهرست را همواره با خود داشته باشید و هر روز قبل از این‌که با موقعیتی مواجه شوید که ممکن است شما را برای فریاد زدن سر دیگران وسوسه کند مرور کنید.

به جایگزین کردن رفتارهایتان فکر کنید. فهرستی که از مزایا و معایب رفتار مخرب‌تان تهیه کرده‌اید در اینجا کمک زیادی به شما خواهد کرد. دوباره به فواید رفتاری که آن را مشکل‌ساز شناخته‌اید به دقت نگاهی بیندازید. همچنین فواید رفتار جدیدی را که می‌خواهید به جای رفتار قبلی پیش بگیرید فهرست کنید. سعی کنید نکات مثبت رفتاری را که می‌خواهید آن را جایگزین رفتار مشکل‌ساز قبلی خود کنید مورد توجه بیشتری قرار دهید.

ورزش کنید. پیشرفت علم دارد ما را به این نتیجه می‌رساند که ورزش پاسخی است برای هر مشکلی، از بیماری‌های جسمانی گرفته تا ضعف توانمند‌ی‌های روانشناختی. اگر بخواهیم به خلاصه‌ای از مهم‌ترین نتایج پژوهشها در زمینه تأثیر ورزش بر خودکنترلی اشاره کنیم باید بگوییم ورزش تمایل را کاهش می‌دهد و استرس را تسکین می‌بخشد، چرا که ورزش سرعت عملکرد قشر پیش پیشانی مغز را که نقش مهمی در خودکنترلی دارد افزایش می‌دهد. به علاوه، تأثیر ورزش فوری است. به خصوص ورزش در طبیعت حتی اگر به اندازه پنج دقیقه پیاده روی هم باشد، تأثیر فوری بر خلق و خودکنترلی دارد.

تمرین خودکنترلی حتی در مقیاس کارهایی کوچک برای دو هفته به پیشرفت چشمگیری در این زمینه منجر می‌شود. پس با به کارگیری تمرینات مطرح شده در سلسله مقالات مطرح شده، خود کنترلی‌تان را بهبود ببخشید.

 آگاه باشید که تمرین، تمرین و تمرین مهم ترین شرط برای موفقیت در تقویت خودکنترلی است. با تقویت مهارت خودکنترلی، طعم واقعی زندگی را به خود بچشانید! نوش جان!

پایگاه خبری ایرانیان موفق

اخبار مرتبط

با افراد خودشیفته اینگونه کنار بیایید

برای این موارد هرگز عذرخواهی نکنید

تفاوت ترس با فوبیا

نحوه درست برخورد با آرایش کردن نوجوانان

راه هایی برای ایجاد انگیزه

زمان خود را بهینه مصرف کنید

پژوهش روی یک معضل درمانی؛ افسردگی‌هایی که به درمان مقاومند

قضاوت هایی که در نگاه اول درباره دیگران می کنیم

ویژگی های مشترک افراد موفق

تاثیر بوهای مختلف بر نحوه رفتار

دلیل اینکه گاهی اوقات می گویید"چقدر این فرد به نظرم آشناست"

دلیل افسردگی گرفتن در فصل پائیز

ارتباط مستقیم شخصیت‌ خوب با مشکلات مالی

فواید فوق العاده مدیتیشن

تاثیر رنگ درمانی بر انرژی گرفتن

دلیل اینکه در کارهایتان امروز و فردا می کنید

کارهایی که افراد موفق در محل کار انجام می‌دهند

گاهی اوقات به خودتان دروغ بگویید

نکاتی که متحول‌تان می‌کند

جملات مثبتی که باید آنها را با خود تکرار کنید

روش هایی ساده برای مقابله با ترس سوار شدن هواپیما

روش های طبیعی برای داشتن خواب راحت شبانه

راه کارهایی مفید برای گرفتن تصمیمات بهتر در زندگی

با این روش ها استرس محیط کارتان را کم کنید

علائم افراد مبتلا به اضطراب

فایده نوشتن خاطرات روزانه

عواملی که روح را بیمار می کند

ویژگی رفتاری انسان‌های شاد

خطرات احساس تنهایی برای سلامتی

تاثیر شگفت انگیز رنگ های اصلی بر افراد

ترفندهایی برای کنترل خشم و عصبانیت

نکاتی جهت غلبه بر ترس

مواردی که نشان می دهد به روانشناس نیاز دارید

روش هایی برای برخورد با انسان های موج منفی

راه های ترک عادات بد زندگی

راه های بهبود اعتماد بنفس

دلیل اصلی «خیانت» زوجین به یکدیگر

هشدار؛ با فرزندتان درد دل نکنید

چیزهایی که ایرانیان با آنها شاد می‌شوند

ویژگی‌هایی که یک شوهر خوب داراست

رازهایی که مردان هرگز به زبان نمی آورند

دلیل تنوع طلبی مردان

ایده هایی برای انتخاب هدیه ای عاشقانه به همسرتان

نکاتی که والدین باید درمورد دوست خیالی کودکشان بدانند

۸ نشانه ی جسمی که ابتلا به افسردگی را هشدار می‌دهند

captcha